• Bel voor een afspraak: 024 – 6415272
Huis & hypotheek
Levering
De notaris zorgt voor het opstellen van de akte van levering, waarmee de verkoper van het huis de eigendom officieel aan u overdraagt. Indien u de aankoop van uw woning door middel van een hypothecaire geldlening financiert maakt de notaris ook de hypotheekakte op. De bank die u het geld leent om de aankoop te financieren zal uw nieuwe huis in onderpand verkrijgen.De notaris zorgt verder voor de inschrijving van deze akte(n) in de openbare registers bij het kadaster, waardoor u officieel de eigenaar wordt en de bank het hypotheekrecht verkrijgt.
Hypotheekrecht
Waarschijnlijk zult u, om de aankoop van uw nieuwe huis te kunnen financieren, geld willen lenen bij een bank (of een andere geldverstrekker). De bank zal u het geld meestal wel willen lenen indien zij ervan overtuigd is dat uw inkomen voldoende is om de hypotheekrente te voldoen. Daarnaast zal de bank extra zekerheid willen hebben dat u het geleende geld te zijner tijd ooit zal terugbetalen. De bank zal u dan ook vragen uw nieuwe huis aan de bank in onderpand te geven. Juridisch wordt dit aangeduid als het vestigen van een hypotheekrecht op uw huis. Dit hypotheekrecht moet in een notariële akte worden vastgelegd: de hypotheekakte.
Welke kosten komen er kijken bij de aankoop van een woning?
Bij de aankoop van een huis, en de financiering hiervan, krijgt u te maken met belastingen, kosten en leges. Zo zijn er onder andere:

  • de overdrachtsbelasting (2% van de prijs van uw nieuwe woning);
  • de kosten die u het kadaster dient te vergoeden voor de inschrijving van de akte van levering en de hypotheekakte;
  • de kosten die u de notaris betaalt voor het opmaken van de akte van levering en de akte van hypotheek;
  • de omzetbelasting, wellicht beter bekend als BTW;
  • de kosten van de financiering (administratiekosten, afsluitprovisie, taxatie kosten en bereidheidstellingsprovisie);
  • de kosten van de bemiddeling door de makelaar, indien u die inschakelt.